Verslag december en januari - Reisverslag uit New Delhi, India van Pranita Hoffer - WaarBenJij.nu Verslag december en januari - Reisverslag uit New Delhi, India van Pranita Hoffer - WaarBenJij.nu

Verslag december en januari

Door: Pranita Hoffer

Blijf op de hoogte en volg Pranita

02 Februari 2012 | India, New Delhi

Namaskra allemaal
laatste tijd ben ik erg lui om ver slagen te schrijven , merel mijn reisgenoot schrijft hele mooi verslagen , dus je kan het best kijken op www.merelkeijsers.waarbenjij.nu.
Ik begin misschien volden de week weer aan het schrijven , sorry , voor mij luiheid
We hebben volgen 12 februari een vrijwilligers bij een komst met alle vrijwilligers die in India werken we gaan 10 dagen naar kochin heb ik echt wel zin

Bangalore project even beken
Naar aanleiding van Aaron zijn verhaal wil ik graag meer vertellen over wat ik (Pranita) van de dagen op Bosco Yuvakandra vond.

Eerst had ik de bus gepakt naar Bangalore, ik was namelijk toch al vroeg wakker en ik was het even zat op het project en had te veel discussies met de father en werd er gewoon af en toe kriegel van . Ik had de bus gepakt om 5.30 om naar Bangalore te gaan, Merel zou later de bus pakken omdat ze nog met de kinderen wou zijn, ik ben naar Aaron zijn project gegaan om daar alles te gaan bekijken. Yuvakrandra is zoals eerder gezegd het project voor de oudere kinderen boven de 16 jaar oud. We zijn ook nog naar het trein station geweest, waar de kinderen voor het eerst worden op gevangen, er zijn zo'n 7 hokjes in Bangalore op verschillende plekken waar de kinderen worden kunnen opgevangen. Zo heb je de bus en trein stand. Veel van de kinderen zijn weg gelopen of hebben geen ouders , soms zijn kinderen weg gegaan omdat ze hun examen niet goed hebben gemaakt of hebben geld nodig voor hun ouders en mogen pas terug komen als ze een bepaald bedrag bij elkaar hebben gebedeld of gestolen. Ze proberen eerst te kijken of ze nog contact kunnen op nemen met de ouders, ze blijven dan voor 2 dagen bij Bosco Yuvadaya om vervolgens naar een project Mane of Yuvakendra doorgestuurd te worden. er zijn verschillende mogelijkheden geboden voor de oudere jongens. Veel jongeren gaan voordat zij gaan suderen naar Ajjanahalli omdat veel van de kinderen geen opleiding machtig zijn.

Om te beginnen wil ik (Aaron) eerst even toelichten wat project Bosco Yuvakendra precies inhoud.

Bosco Yuvakendra is een plek van Bosco waar de oudere kinderen 16+ worden binnen gebracht wanneer ze niet of nog niet bij hun ouders terug geplaatst kunnen worden omtrend wat voor situatie dan ook. We hebben hier 4 soorten groepen van kinderen.

- We hebben de Fresh boys, deze kinderen worden dagelijks binnen gebracht en er word gekeken of er een terugplaatsing bij ouders mogelijk is. Soms lukt dit niet en kan een kind aangeven wat hij wil studeren, een training volgen of werken..

- Screen- printing boys: deze kinderen volgen een training van korte of langere tijd zodat ze leren hoe zij zich moeten gedragen en wat er allemaal bij komt kijken voordat zij de stap maken naar echt werk. Bovendien is de kans op werk groter wanneer zij een training volgen.

- Working boys: Deze jongeren werken voor hun kost en geven vaak een deel van hun geld af bij de staff zodat zij kunnen sparen om vervolgens op zich zelf te kunnen wonen.

- Scool boys: Deze kinderen gaan naar school, om zich zelf verder te ontwikkleen om makkelijker aan een baan te komen en om geld achter te houden voor hun toekomst.

Verjaardag met de kinderen
13 december kwamen we terug op het project naar onze week vrij. We kwamen op het projet en merel zag gelijk het bord met pranitha happy birthday , ik was er voor bij gelopen want het ging aan een muur, zag er echt leuk. Met een foto van mijn er bij.
We hadden gevraagd aan de fater of die taart wou regelen en dat alle kinderen een groot stuk taart kregen dat zal hij voor mijn regel. 16. 5 kilo taart hebben we besteld voor alle kinderen ongeveer 150 gram per kind 110 kinderen . S avonds kwam de keek aan,3 hele grote taarten dat heel mooi was versierd en nog warm . het was wel grappig een staf lid werd die ochtend nog op gebeld over hoe je mijn naam moet schrijven, en ik had het op een papiertje op geschreven en nog gepelt .op de taart werd pranitha zo schreven met een H erbij. de kinderen hebben voor mijn gezongen en merel moest een stuk taart in mijnmond doen en ik bij merel in haar mond doen, toen had ik nog wat over en ik gaf nog aan aantal kinderen voor aan nog een stukje taart. En de kinderen moesten in de rij staan en kregen een stuk taart van mijn in hun hand . de kinderen keken hun ogen uit zo groot was echt mooi zin om te zien, was weer top. 16 , 5 kilo taart kosten mijn 2970 roepie ongeveer € 47 . was echt heel mooi
Kerstavond en eerst kerstdag
Kerstavond is redelijk soepel verlopen, ondanks de voorspelbare stress op de dag voor het grote feest. De kerststal was net op tijd af en naar mijn bescheiden mening hadden ze er best iets eerder mee mogen stoppen. De jezus, maria en jozef waren mooi geworden, er was met zand en mos en takken gesleept om een landschap te maken en het geheel zag er eigenlijk best mooi uit, toen de broeder het nog een stapje verder nam en glitter, plastic beesten, felgekleurde posters, ballonnen en feestlampjes toevoegde. Helaas, wel heel erg Indiaas maar toch te veel over de top. De jongens hadden de broeder in zijn spelling verbeterd en MERRY CHRISMAST AND A HAPPY NEW YEAR boven de stal geschreven. Alle letters waren in elk geval aanwezig, aan de volgorde moet nog geschaafd worden.
Het programma was verkort, omdat de hoofdpater pas laat op het project arriveerde (en stel je voor dat je zonder de hoofdpater begint!) maar uiteraard zijn er cadeautjes gegeven en wel door een echte kerstman, met een roze plastic masker en bruine beentjes die onder zijn te korte rode broek uitstaken. Van de paters kregen alle jongens een set nieuwe kleren, en van ons dus de pennenblikjes. Merel en ik hadden van tevoren ietwat ongerust ons afgevraagd hoe lang die zouden overleven, maar tot op heden zijn bijna alle jongens nog in het bezit van het doosje plus inhoud.
We hadden de spullen uit Bangalore gehaald bij een groot handelen met 4 grote zakken waren we met een riksja eerst naar yvakendra gegaan om alles pennen en potloden gummen punter slijpers in een bakje te doen. Toe hebben 2 jongens ons gelopen nu met 2 grote tassen om de bus te halen naar magadi en dan naar ajjanahalli, we moesten wel 20 roepie extra betalen voor de grote zakken die we mee hadden, op magadi moeten we eigenlijk ander half uur wachten op de bus dus toen hebben we besloten op een riksja te nemen, en zijn toen voor de duur af gezet, we hebben de boel nog mooi ingepakt in ajjanahalli en het cadeau zag er super uit,

De eerste kerst dag
Kwamen overdag kinderen uit verschilden dorpjes om bij ons op het project te spelen. Ze mochten met de luchen ook dan op het project eten, ze kregen dan kip en rijgt en een banaan, voor dat ze kwamen kregen ze ook nog een stukje cake, we waren met 100 kinderen meer was wel erg leuk hoe hun daar aan het spelen waren , merel en ik hebben die gedoneerd,. S avonds was er eigenlijk niks extra,de faters voeg wel of wij met hun wouden eten omdat het kerst was, maar het is zondag en op zondag eten we met de kinderen en het is kerst dus dan vind ik ook dat je met de kinderen eet. Dat vonden hun wel jammer, ik ook een beetje want de tafel was vol met lekker eten. Ander keer beter.

Oud en nieuwe
Gelukkig nieuwjaar allemaal! Hier is het niet al te groot gevierd. De jongens hadden film tot elf uur, en tot twaalf uur waren er een aantal optredens. Tegen twaalven gingen we met z’n allen naar buiten voor een paar kleine stukjes vuurwerk en een groot kampvuur waarop de pop van een oude man werd verbrand. Het vuurwerk was niet zo groots als met Diwali, maar fikkie stoken is altijd leuk en de jongens zetten hun gedans van eerder die avond gewoon voort bij het vuur. De niet-aansteekbare stukken vuurwerk werden ook de vlammen in gegooid, zodat eens in de zoveel tijd er een knal en gesis uit opklonk en diverse jongens moesten wegduiken voor alle kanten op schietende stukken steekvlammen. Half een kregen de jongens een klein stukje taart en was het bedtijd. Ik was allang blij, want hoewel het dansen en gelukkig nieuwjaar wensen leuk was, moesten we vanochtend wel weer om half zeven op. Blijkbaar wordt in Nederland vooral het Oud gevierd, terwijl ze hier meer met het Nieuw hebben: er was vanochtend een speciaal ontbijt voor de jongens (dosa, zoete kokossambar en een oranje griesmeelprut met stukjes ananas, kruidnagel en kardamom), vanavond hebben ze kip en een extra programma met meer dans en zang.

Tijd vlieg om ajjanahalli bijna af gelopen
De tijd is voor bij gevlogen.9 februari is de laatste dag op Ajjanahalli , jammer dat we weg gaan en ik ga zeker de kinderen missen. Heb heel veel geleerd soms was het zwaar maar we hebben het gered,soms was het echt moeilijk om over de center boys controllen te houden , en soms luister ze echt niet, het leuk was echt wel de woensdag wandeling met de jongens , knutselen met de kinderen , buiten spellen en sporten was som wel leuk maar soms waren we echt wel moe en hadden we geen ik geen zin om te gaan voetballen of te sporten en keken we hoe de jongens voetbalde , ik vond het ook geweldig dat ik een paar kinderen een paar Nederlanden woordje te leren.

Dan gaan we 8 dagen in India reizen want merel visum is verloopt op 18 februari, dan gaan we een maand naar Sir Lanka , we gaan we nog 10 dagen naar Nepal , 17 maart naar nepel , Merel gaat begin april terug naar Nederland , ik ga rond 26 maart terug naar India. en blijf nog een week in zuid india

Nieuwe start weer in Mumbai Bal Anand :):)
Begin april ga terug naar Mumbai terug naar bal Anand heb er heeel veel zin in om de kinderen weer te zien en daar weer lekker aan de slag te gaan. Ik heb besloten om met de trein van Bangalore naar Mumbai te gaan dat is 24 uur in de trein zitten dat lijkt mijn wel leuk om mee te maken , vliegen is anderhalf uur vliegen . waarschijnlijk kom ik dan eind november terug ik moet nog mijn vliegticket terug boeken, mijn ouders willen liever dat ik voor mijn verjaardag terug ben. Mijn maakt het niet echt veel uit, dat zal ik nog even uit vecht als mij ouders in Nepal zijn, maat ze hebben gelijk ik moet toch een keer terug gaan naar NL familie en vrienden . ik heb wel tegen hun gezegd dat ze altijd welkom zijn in India of Mumbai.

groetjes pranita

  • 02 Februari 2012 - 20:52

    Wil:

    Hoi Pranita,
    Het was weer leuk om je mail te krijgen.ik had net je [in gekort] verslag in de rotonde gelezen .Veel plezier voor als je vader en moeder komen in maart..
    groeten Ad en Wil

  • 03 Februari 2012 - 19:08

    Rita Haring:

    Hoi Pranita
    Vol op winter hier. Er ligt een dik pak sneeuw. Ik heb weer genoten van je reisverslag. Hier nog een leuke mededeling. We kunnen naar jou €700,00 overmaken. We hopen namens bestuur en leden dat je het goed gaat besteden. We vragen wel aan je vader om het banknummer.
    Liefs, succes en groeten van Rita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

ik vertrek weer,nu voor een jaar naar India

Ja hoor,ik vertrek weer, nu voor een jaar naar India
25 juli ga ik weer naar India, ik ga eerst samen met Oetra een vrouw uit Andijk naar Mumbai.We hebben allebei al vrijwilligerswerk gedaan in het kindertehuis Bal Anand. We blijven daar ongeveer 6 dagen en gaan daarna naar New Delhi waar we gaan rondreizen in dat gebied, Agra, Jaipur Pajum en nog andere plaatsen. In New Delhi komt Suchita een vrouw uit Koog a.d Zaan erbij en reizen dan naar het zuiden van India.

Begin september ga ik dan beginnen met vrijwilligerswerk , een straatkinderenproject van Don Bosco wat Grama Yuvakara heet, het dorp heet Ajjanahalli. Daar ben ik samen met een ander vrijwilliger Merel die ik daar dan in september tref , Het is een dorpje wat ongeveer 2 uur buiten Bangalore ligt in een prachtig gebied vlakbij de bergen,ik vermoed dat we daar niet elk dag elektriciteit hebben, ze hebben alleen een aggregaat, maar daar moet wel benzine in en dat is te duur , Dus ik ben benieuwd hoe het daar is , ik heb wel wat foto’s gezien en verhalen gehoord. Deze kinderen komen van de straat van Bangalore, hebben veel meegemaakt, komen bij ons,krijgen te eten en scholing,een plaats zonder drugs en geweld. Ik blijf daar tot februari 2012.

Daarna ga ik weer terug naar Mumbai 4 a 5 maanden vrijwilligerswerk in mijn kindertehuis en heb daar ook weer heel veel zin in.
Ik ga 10 maanden en 2 weken vrijwilligers werk doen, help de straatkinderen en weeskinderen in India het geld word goed besteed,

misschien klinkt het raar maar vrijwilligerswerk kost ook geld, je moet je ticket verzekeringen en kost en inwoning zelf betalen ik heb mijn baan opgezegd in Purmerend en zoek dus voor mijn eigen ook een beetje steun, daarom zet ik nu 2 bankrekeningen hier neer.

1 dit nummer is voor de projecten waar ik voor ga werken; 1335.441.336
2. voor mijn eigen onderhoud: 3293.46.008

Alvast erg bedankt vriendelijk groetjes pranita

Recente Reisverslagen:

06 Mei 2012

Reizen . Terug naar me tweede huis bal anand

06 Februari 2012

De laatste loodjes wegen het zwaarst.

02 Februari 2012

Verslag december en januari

27 November 2011

Reisverslag 4 tm 14 november 2011

27 November 2011

Reisverslag 22 tm 30 oktober 2011
Pranita

Actief sinds 30 Juni 2009
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 65723

Voorgaande reizen:

07 Januari 2020 - 13 Februari 2020

Nieuwe Zeeland

02 Januari 2017 - 10 Januari 2018

Een nieuwe uitdaging in zuid inida

25 Juli 2011 - 29 November 2012

ik vertrek weer,nu voor een jaar naar India

28 Oktober 2010 - 17 November 2010

Mumbai

05 December 2009 - 28 Mei 2010

mumbai vrijwilligers werk

Landen bezocht: