Reizen . Terug naar me tweede huis bal anand - Reisverslag uit New Delhi, India van Pranita Hoffer - WaarBenJij.nu Reizen . Terug naar me tweede huis bal anand - Reisverslag uit New Delhi, India van Pranita Hoffer - WaarBenJij.nu

Reizen . Terug naar me tweede huis bal anand

Door: Pranita Hoffer

Blijf op de hoogte en volg Pranita

06 Mei 2012 | India, New Delhi

Namaste allemaal

Ik ben 10 febr gestopt met werken in ajjanahalli, het was een leuk experiment om te gaan werken met straat kinderen maar ik was ook wel blij dat ik weg kon en vakantie kon houden, merel en ik hebben eerst 10 dagen doorgebracht in Kerel (Zuid India), daarna zijn we doorgegaan naar Sri Lanka. Sri Lanka is echt super mooi, het reizen gaat makkelijk en het is goedkoop. Sri Lanka is eigenlijk gewoon klein India , het aparte was eigengelijk dat in Sri Lanka de vrouwen gewoon in westerse kleding liepen en gewoon met korte mouwen dat had ik echt niet verwacht. We hebben de westkust afgereisd en het midden van Sri Lanka. Het visum hebben we ook gemakkelijk gekregen, we zijn 4 weken in Sri Lanka gebleven. We zijn op de meeste plaatsen maar 2 à 3 dagen gebleven, alleen in Hikkado zijn we 5 dagen gebleven. In Hikkado had je namelijk super mooie stranden, waar je kon duiken, er waren daar zeeschildpadden die even groot als mij waren, maar ze wegen wel 4 keer zo zwaar. wat in mij top 3 stonden wat we hebben gedaan in sri Lanka : een berg beklommen midden in de nacht van wel 2000 treden hoog. We hebben er dan ook 4 uur over gedaan. We hebben wel de zonsopgang gezien die was erg mooi. we naar Jaffna geweest. 2 jaar geleden was er nog oorlog in Jaffna. Het was heel indrukwekkend om de gaten in de muren en deuren van de gebombardeerde huizen te zien. Veel mensen van het leger zijn daar nog. Het gaf wel een apart gevoel om daar te lopen en te zijn, maar de mensen waren er erg vriendelijk. Het was bijzonder om met de plaatselijke bevolking te spreken en hun verhalen over deze oorlog te horen. Jaffna is niet alleen een vroeger oorlogsgebied, want de natuur daar is geweldig om te zien. Een jeep safari gedaan en ik 2 uur tijd hebben meer dan 200 olifanten gezien ongelooflijk. We hebben nog wel meer mooie plaatsen gezien mar dit waren de top momenten in sri Lanka.

Op 16 maart zijn we naar Nepal gevlogen. Daar heb ik mijn ouders weer ontmoet, het was leuk om mijn ouders weer te zien en te spreken. We verbleven in hetzelfde guesthouse als waar me vader vorig jaar ook verbleef. We zijn 10 dagen in Kathmandu gebleven en hebben daar het één en ander van de stad bekeken. Het is een mooie indrukkende stad, we zijn natuurlijk ook naar m’n vaders project geweest. De gehandicapte kinderen zagen er erg goed uit . Ze kregen daar ook 1 op1 begeleiding. Ze hebben er genoeg plaats om de kinderen dingen te leren, dat was echt super om te zien.

We zijn van Kathmandu naar Bangalore gegaan. Daar heb ik mijn ouders de verschillende projecten laten zien van Bangalore van Railway station tot het project. Hoe gaat het traject nu precies in zijn werk. Nou zo:
De kinderen worden bij Railway station opvangen als ze denk dat een kind alleen is. Van de railway station word een kind eerst gebracht naar Yuvadaya ,daar word een kind gescreend. Ze kijken daar dan waar het kind vandaan komt, of het nog ouders heeft en waarom het weggelopen is. Om dit goed in beeld te krijgen blijven ze daar een paar dagen. Als het kind jonger is dan 13 jaar gaat het naar mane wat huis betekend, als het ouder is gaan ze naar Yuvakendra. Yuvakendra Bij leren ze een beroep. Als de kinderen willen studeren kan dat, maar dan gaan ze naar ajjanahalli.

Wij zijn 5 dagen naar ajjanahalli geweest. Bij dit project ben ik 6 maanden werkzaam geweest en daar heb ik ook gewoond. Door dit aan mijn ouders te laten zien snappen mijn ouders beters hoe ik heb geleefd en hoe het was. Ze snappen nu ook dat ik het daar soms erg moeilijk heb gehad en vinden het een wonder dat ik het daar heb overleefd. Het was echt super om de kinderen weer te zien. Die kinderen zal ik zeker gaan missen, want voor hun heb ik alles over. Daarna zijn we nog naar Mysore gegaan, en na Mysore weer terug naar Bangalore.

Zaterdag 7 april heb ik afscheid genomen van mijn ouders en ik heb het vliegtuig gepakt terug naar mijn thuis haven in India Bal Anand. Ik voelde me gelijk op me plek. Maandag ben ik daar begonnen met werken kijken hoe het allemaal nu gaat en waar ik nu mee kan helpen. Ik heb een observatie rapport gemaakt over wat ik wil gaan doen voor de kinderen en de staf . Het is een observatierapport met aandachtspunten die verbeterd zouden kunnen worden. Ik heb nu 1 keer in de week een stafmeeting en geef voorlichting. De eerste voorlichting was: hoe ga je met blinden en/of dove gehandicapte kinderen om. Dan vooral op het gebied van de algemeen dagelijkse levensbehoefte. Sommige personeelsleden pakte het goed op, maar bij sommige personeelsleden kijk ik mee om hun te adviseren over hoe het beter kan. Natuurlijk hun doen het al jaren op die manier en ik kan het niet 1 2 3 veranderen maar ze doen hun best, dus dat is een mooi en goed begin
De tweede staf meeting was over de kleding kast , eigenlijk is de kleding kast 1 grote klerenzooi. Ik ben deze maand bezig geweest om het op te ruimen. . Ik heb 20 plastic boxen aangeschaft, op deze manier krijgt elk kind een eigen box met kleding. Op deze manier is het niet zo dat piet, niet jan zijn kleding aan heeft en jan niet kees zijn kleding aan heeft. Elke ochtend was het weer zoeken welke kleding geven we de kinderen aan. Als het klaar is hoop ik dat het nu ook netjes blijft!

Operatie betalen voor Aarti
Aarti is een meisje wat blind en doof is , het is een lief meisje, maar ze heeft wat problemen. Ze heeft epilepsie en valt regelmatig met haar hoofd op de grond. Het is verstandig dat we haar operen en wat ruimte maken in haar hersenen. De operatie kost alleen wel 3000 euro en ik wil die gaan betalen. We zijn nu bezig om alles te regelen voor deze operatie. Er is een kans dat ik misschien bij de operatie mag gaan kijken, hoe het gaat enz., maar dat moet ik nog met de dokter overleggen. Het lijkt me wel super gaaf om hierbij aanwezig te mogen zijn.

Dan gaat het al aardig snel weer met het geld, ik wil kan nog meer beteken voor deze kinderen, alle kleine beetjes helpen. Bankrekeningen 1335.441.336

Als je het leuk vind om mijn een kaartje te sturen dit is mijn adressen
Bal anand
Sai krupa 93
Ghatla Village ,Chembur
Mumbai-400 071 india

Groetjes Pranita didi

  • 06 Mei 2012 - 08:07

    Liza:

    Onwijs Pranita wat een verhaal wat een ervaringen. Geweldig wat je daar allemaal doet meis. En dan ook nog een operatie willen bijwonen, dat doe ik je echt niet na. Je bent weer top bezig en ik heb weer genoten van je schrijven.
    Liefs liza en Cor

  • 06 Mei 2012 - 09:37

    Rianne:

    Pranita!
    Wat fijn dat je weer zo lekker op je plekje zit in Bal Anand en dat je wat kan bereiken bij de staff! Die waren vast ook erg blij om jou terug te zien.
    Ik vind het super leuk om je foto's en verhalen te lezen, wat doe je toch weer goed werk! Ik hoop dat het gaat lukken met de operatie van Aarti, dat grietje verdiend het!
    Liefs, Rianne

  • 06 Mei 2012 - 11:57

    Ellen Heilig:

    Mooi verslag Pranita jij beleefd heel wat veel succes nog hou je taai.

  • 23 Mei 2012 - 18:08

    Marie-José Nol:

    Beste Pranita, ik wil je heel erg bedanken dat je de moeite hebt gedaan om voor Anke (mijn dochter, tijdelijk op Umang) zulke lieve/lekkere Hollandse cadeautjes te geven met haar verjaardag!!!! ik ben ontroerd hiervan. DANK JE .
    Heel veel plezier en succes met al je goede werk in India.

  • 24 Mei 2012 - 17:49

    Yvonne Loos:

    hoi Pranita, wat een geweldige verhalen heb je weer te vertellen. En hele mooie foto's. Wat ben ik trots op je. Jij maakt in je jonge leven al meer mee dan menigeen in een heel leven. Wat doe je ontzettend goede dingen voor anderen. Je hebt een groot en gouden hart. Ik kijk uit naar volgende verhalen. xx Yvonne

  • 18 Juli 2014 - 22:42

    Marijke Blokdijk:

    Hallo pranita, je kent mij niet ik ben Marijke Blokdijk uit Hoorn.
    Je hebt een brief gestuurd naar Sanne Bar op mijn adres, Geldersesteeg 3.
    Je zal begrijpen dat dit niet het goede adres is.
    Als je mij het goede adres wilt mailen dan zorg ik dat de brief op het goed adres komt.

    Groeten Marijke Blokdijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

ik vertrek weer,nu voor een jaar naar India

Ja hoor,ik vertrek weer, nu voor een jaar naar India
25 juli ga ik weer naar India, ik ga eerst samen met Oetra een vrouw uit Andijk naar Mumbai.We hebben allebei al vrijwilligerswerk gedaan in het kindertehuis Bal Anand. We blijven daar ongeveer 6 dagen en gaan daarna naar New Delhi waar we gaan rondreizen in dat gebied, Agra, Jaipur Pajum en nog andere plaatsen. In New Delhi komt Suchita een vrouw uit Koog a.d Zaan erbij en reizen dan naar het zuiden van India.

Begin september ga ik dan beginnen met vrijwilligerswerk , een straatkinderenproject van Don Bosco wat Grama Yuvakara heet, het dorp heet Ajjanahalli. Daar ben ik samen met een ander vrijwilliger Merel die ik daar dan in september tref , Het is een dorpje wat ongeveer 2 uur buiten Bangalore ligt in een prachtig gebied vlakbij de bergen,ik vermoed dat we daar niet elk dag elektriciteit hebben, ze hebben alleen een aggregaat, maar daar moet wel benzine in en dat is te duur , Dus ik ben benieuwd hoe het daar is , ik heb wel wat foto’s gezien en verhalen gehoord. Deze kinderen komen van de straat van Bangalore, hebben veel meegemaakt, komen bij ons,krijgen te eten en scholing,een plaats zonder drugs en geweld. Ik blijf daar tot februari 2012.

Daarna ga ik weer terug naar Mumbai 4 a 5 maanden vrijwilligerswerk in mijn kindertehuis en heb daar ook weer heel veel zin in.
Ik ga 10 maanden en 2 weken vrijwilligers werk doen, help de straatkinderen en weeskinderen in India het geld word goed besteed,

misschien klinkt het raar maar vrijwilligerswerk kost ook geld, je moet je ticket verzekeringen en kost en inwoning zelf betalen ik heb mijn baan opgezegd in Purmerend en zoek dus voor mijn eigen ook een beetje steun, daarom zet ik nu 2 bankrekeningen hier neer.

1 dit nummer is voor de projecten waar ik voor ga werken; 1335.441.336
2. voor mijn eigen onderhoud: 3293.46.008

Alvast erg bedankt vriendelijk groetjes pranita

Recente Reisverslagen:

06 Mei 2012

Reizen . Terug naar me tweede huis bal anand

06 Februari 2012

De laatste loodjes wegen het zwaarst.

02 Februari 2012

Verslag december en januari

27 November 2011

Reisverslag 4 tm 14 november 2011

27 November 2011

Reisverslag 22 tm 30 oktober 2011
Pranita

Actief sinds 30 Juni 2009
Verslag gelezen: 4998
Totaal aantal bezoekers 65629

Voorgaande reizen:

07 Januari 2020 - 13 Februari 2020

Nieuwe Zeeland

02 Januari 2017 - 10 Januari 2018

Een nieuwe uitdaging in zuid inida

25 Juli 2011 - 29 November 2012

ik vertrek weer,nu voor een jaar naar India

28 Oktober 2010 - 17 November 2010

Mumbai

05 December 2009 - 28 Mei 2010

mumbai vrijwilligers werk

Landen bezocht: