zuid inida nu al 4 maanden Jet en MG home - Reisverslag uit Pondicherry, India van Pranita Hoffer - WaarBenJij.nu zuid inida nu al 4 maanden Jet en MG home - Reisverslag uit Pondicherry, India van Pranita Hoffer - WaarBenJij.nu

zuid inida nu al 4 maanden Jet en MG home

Blijf op de hoogte en volg Pranita

09 April 2017 | India, Pondicherry

Geen Namaste maar vanakkam allemaal (tamili)

Wat vliegt de tijd weer voorbij , Ik ben nu al weer 4 maanden in India , IK heb eerst op het project Jet gewerkt . Daar heb ik bijles gegeven extra aandacht aan geestelijk en gehandicapte kinderen .
Dat was erg leuk , en ook knutselen . De familie waar ik verbleef waren erg gezellig .

Wat hebben we met het donatiegeld gedaan ? Er is een groot water probleem in dit gebied ,temperature op dit moment van over de 40 graden.We hebben een gedeelte mee betaald aan een nieuwe water bron ,moet nog gemaakt worden , er is een enorme droogte ,drink water voor de kinderen , water voor te wassen . nieuwe boeken om te leren schrijven , knutsel spullen . speelgoed, de extra bagage wat ik mee had genomen van uit Nederland , ondergoed , bassis leven behoefte .Daar ben ik gebleven tot 26 maart . Toen hebben we afscheid genomen van de kinderen dat was wel moeilijk.

26 maart ben ik met de bus naar Pondicherry gegaan . daar werk ik in een old care home, ouderen zorg daar zijn 18 vrouwen , de mensen hebben of geen familie of er zijn problemen in de familie de meeste komen van de straat .De baas van het project is nu Royal. Een hele lieve man , en ook zo lief voor deze hulp behoevende mensen . Ik begin daar rond 8 uur . Elke dag begin je de goede morgen, ik krijg dan van de mensen een dikke knuffel , IK help de ouderen mee waar ze mij nog hebben .het is echt een hele andere zorg dan in Nerderland . Maar Royal staat voor heel veel dingen open .Ik ben nu 2 weken op het project heb van de week een medicijnlijst gemaakt , dat schrijf je dan ook gewoon uit met de hand , voorlichting geven over diabetes er zijn 8 mensen die diabetes hebben , Ik hoop dat ik volgende week medicijnen dozen krijg van Vandita een vriendin die nu vrijiwlligers werk in mumbai en komt uit Nederland . We gaan kijken of we er mee kunnen werken .maar de staf is al erg blij met de medicatie afteken lijsten .

We zijn van de week ook met 3 mensen naar de oog arts geweest , 1 persoon had een bril nodig , een ander had haartjes in haar oog die zijn eruit gehaald. . En bij een ander moeten haar ogen nog gescand worden en dan gaan ze kijken wat ze met haar ogen gaan doen , de bril heb ik betaald . maar als je op de afdeling bekijkt zijn er veel brillen stuk of de pootjes zijn vast geplakt met plakband , ik ga kijken of ik voor deze vrouwen ook nieuwe brillen kan kopen , een bril kost ongeveer 30 euro ik denk dat er 10 brillen nodig zijn.

De vrouwen krijgen op het project goed te eten , Royal haalt de groente op de markt , wel mooi hoe hij probeerd te onderhalen met de prijs , iedereen kan deze man wel . hij weet welke groente het beste is voor de mensen en wat goed is voor lichaam en geest.

Ik verblijf in zuid india , daar spreken ze geen hindi maar tamili , een heel moeilijke taal spreken kan ik het nog niet ik snap nu wel wat ze bedoelen , maar erg moelijk om deze taal op te pakken, ben nu 2 keer naar de film geweest naar een tamil film . Het is grappig dat deze mensen hier in tamilda heel anders regaeren met wat er gebeurd in de film , dus als er een bekende tamil ster op komt beginnen ze te juichen en als er wat ergs gebeurd beginnen ze te schreeuwen , zo grappig dat gebeurd niet in Mumbai en ook niet in nederland .

Heb nu een ook een nieuwe fiets voor mijn eigen kocht .dus ik kan nu overal heen fietsen , mijn fiet kosten maar 75 euro een hele mooi blauw fiets .

Mijn gezondheid is goed ben naar de tandarts geweest 4 gaatjes en een oor ontsteking maar ben erg gelukkig hier dat ik wat doen kan voor mijn medemens.

Het gaat en komt allemaal goed
Groetjes liefs pranita

  • 09 April 2017 - 13:45

    Elly:

    Lieve Praniet,

    Geweldig zeg wat je weer allemaal doet voor de indiase hulpbehoevende mens!
    Je bent enbkijft een echte topper! En zelfs naar de tandarts, een overwinning lijkt mij? Was het schoner als toen met mij bij de tandarts in Karjat of?????
    Liefs en knuf en take care, Elly

  • 09 April 2017 - 14:03

    Marlies:

    Hi lief poppetje, wat ben je toch een kanjer! Mooi verhaal heb je geschreven. Goed om te lezen dat je ook daar zoveel goed werk kunt doen. Ook heel belangrijk dat je goed voor jezelf blijft zorgen. Goed bezig jij! Dikke kus ook van René en kopjes van Teuntje.

  • 10 April 2017 - 03:10

    Liza:

    Wauw Praniet wat ben je goed bezig meis. Ik ben heel trots op jou. Super dat je je daar zo goed in je element bent. Ik hoop snel weer van je te horen. Dikke kus.

  • 10 April 2017 - 18:32

    Yvonne:

    Hoi Pranita.
    Jouw enthousiasme spat er vanaf. Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Ik denk dat
    de ' bejaarde vrouwen bij Royal" ook erg blij met jou en jouw kennis/vaardigheden zijn.
    Helemaal op je plek! Knap ook hoe je in je eigen appartementje in Pondycherri leeft. Een echte zelfstandige Indiase vrouw. Veel plezier! Lieve groet Yvonne

  • 17 April 2017 - 21:16

    JJenny :

    Hoi Pranita,

    Leuk om weer eens een verslag van je te lezen wat je allemaal zo al doet daar in India.
    Je verricht goed werk daar in India met de oudere mensen
    En ook andere dingen met het regelen/begeleiden van de kinderen en het waterproject.

    Ik ben blij dat het met je gezondheid goed gaat. Ik hoop dat de oorontsteking intussen voorbij is.
    En de 4 gaatjes ook intussen gevuld zijn!

    Groetjes Jenny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Pondicherry

Een nieuwe uitdaging in zuid inida

Namasté allemaal,

Ik ben Pranita Hoffer, voor wie mij nog niet kent. Ik ben 31 jaar oud en doe vanaf mijn 25e jaar vrijwilligerswerk in India.

Ik heb veel gewerkt in het kinderthuis Bal Anand en op de zorgboerderij Umang . Maar er zijn zoveel andere mensen die ook hulp nodig hebben, dus dit jaar zet ik mij opnieuw in op andere projecten.

Ik ben nu bijna een half jaar in Nederland, voor mij is dat aardig lang. Het was gezellig om mijn vrienden en familie te zien en om mijn werk in de zorg hier in Nederland weer op te pakken. Maar het kriebelt om terug te gaan naar India en mijn handen jeuken weer om mensen te helpen. Begin januari ga ik daarom terug naar India. Ik vlieg eerst naar Mumbai, daar ga ik een aantal vrienden en het kindertehuis Bal Anand bezoeken. Daarna ga ik 2 weken reizen door het zuiden van India.

India is een groot land en er zijn heel veel arme mensen , daarom wil ik ook op andere plaatsen kijken waar ik kan helpen. Ik heb nu besloten dat ik in 1 jaar tijd op 3 verschillende projecten ga werken.

Het Jet Jesus Education Trust (JET) is een project voor veelal verstoten, lichamelijke gehandicapte kinderen. Deze kinderen komen uit zeer arme en vaak gebroken gezinnen. Bij de meeste kinderen is deze handicap ontstaan door de ziekte polio. Een aantal kinderen missen daardoor bepaalde lichaamsdelen. Sommige kinderen kunnen niet lopen en bewegen zich al leunend op hun armpjes voort. Andere kindjes zijn door hun familie verstoten, zij hebben altijd te horen gekregen dat ze niets waard zijn. Daarnaast kunnen deze kinderen een makkelijk slachtoffer worden voor kinderarbeid en seksueel misbruik.

Op dit project zijn nu 50 kinderen, ik ga deze kinderen extra aandacht geven bij lessen als knutselen, engels en therapie geven, op dit project blijf ik 3 maanden werken.

Daarna ga ik 3 maanden werken in mahatma Gandhi home

Voor beide projecten heb ik actieplannen gemaakt van wat ik daar kan gaan doen, van les geven tot fysio, activiteiten maar er ook gewoon voor de mensen zijn. Met basisschool Het Kerspel gaan we brief contact maken met kinderen uit India.

Recente Reisverslagen:

25 Januari 2019

Langer in Nederland blijven

21 Mei 2018

Erg warm

25 Februari 2018

druk bezig op Mg home

12 November 2017

tijd gaat erg snel

26 September 2017

Weer terug bij de kinderen van Bal Anand
Pranita

Actief sinds 30 Juni 2009
Verslag gelezen: 550
Totaal aantal bezoekers 65563

Voorgaande reizen:

07 Januari 2020 - 13 Februari 2020

Nieuwe Zeeland

02 Januari 2017 - 10 Januari 2018

Een nieuwe uitdaging in zuid inida

25 Juli 2011 - 29 November 2012

ik vertrek weer,nu voor een jaar naar India

28 Oktober 2010 - 17 November 2010

Mumbai

05 December 2009 - 28 Mei 2010

mumbai vrijwilligers werk

Landen bezocht: